آیا پیامبران اشتباه مىکنند؟
اولاً مفهوم سهو، خطا و نسیان با گناه متفاوت است زیرا، اولاً گناه با علم و اراده صورت مىگیرد ولى سهو، خطا و نسیان چنین نیستند
ثانیاً، گناه همواره مخالفت با اوامر الهى است ولى سهو، خطا و نسیان امکان دارد گاه با امر خداوند مخالف باشد مثلاً سهو در به جا آوردن یکى از اجزاء و ارکان عمل عبادى
و گاه هیچ ارتباطى با اوامر خداوند ندارد مثلاً خطا در یک عمل مباح فردى یا اجتماعى ثانیاً بر اساس دلایل متقن انبیاء هم از گناه مبرّایند و هم از سهو، خطا و نسیان زیرا، انبیاء و حتى ائمه (ع) از دو علم برخوردارند:
الف) علم غیر عادى که به واسطه آن بر تمامى حقایق عالم اشراف و آگاهى دارند.
ب) علوم عادى که همچون سایر افراد از طریق معمولى به دست مىآورند.
امّا در مقام عمل و انجام کارهاى روزمره خود و حتى مسائل اجتماعى، در اکثر موارد از علوم غیر عادى خویش استفاده نمىکنند، یعنى هر چند به واقعیت همه مسایل آگاهند اما از خود رفتارى جاهلانه و غافلانه بروز مىدهند، بى آنکه در حقیقت جاهل و غافل باشند.
بر این اساس که در جاى خود مدلل گشته است، بى شک هیچ گونه سهو و خطا و اشتباه واقعى را نمىتوان به معصومین نسبت داد. چون جهل و غفلت- که منشاء سهو نسیانند- در آنها راه ندارد. هر چند ممکن است از آنان اعمالى سر زند که به ظاهر، خطا باشد، ولى در واقع، خطایى است که از روى عمد صورت گرفته است. در این صورت خطا نامیدن آن نیز از سر تسامح است.
علاوه بر آن که آیات و روایات سهو و خطا و اشتباه را از معصومان نفى مىکنند،(1) و به عنوان نمونه این روایت که امام هادى (ع) در مقام درود و تحیت بر پیامبر (ص) مىگوید: اللهم اجعل افضل صلواتک على سیدنا محمد عبدک و رسولک. المعصوم من کل خطأ و زلل، المنزه من کل دنس و خطل بارالها، برترین درودهایت را بر سرور ما محمد، بنده و فرستادهات، نثار فرما. آنکه از هر خطا و لغزشى معصوم و از هر گونه آلودگى و یاوهگویى پیراسته بود»،(2).
پىنوشت
(1) )نگا: نجم 4- 3، انعام 50)
(2) )بحارالانوار، ج 99، ص 178 و براى اطلاع تفصیلى در این باب مراجعه کنید به: پژوهشى در عصمت معصومان، حسن یوسفیان و احمد حسین شریفى، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اوّل، 1377 ش، صص 233- 265)